8 lutego 2017 - materiał archiwalny
8 lutego 2017 - materiał archiwalny

Nowoczesna myjnia dla tramwajów i autobusów, system dystrybucji piasku oraz dodatkowe tory – nowa, spełniająca najwyższe standardy ochrony środowiska hala Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie jest już gotowa. W środę 8 lutego zrealizowaną inwestycję odwiedził prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Inwestycja była realizowana przez firmę Budimex SA od 2015 roku i kosztowała prawie 20 mln zł netto. Dzięki wykonanym pracom w miejscu zajmowanym przez starą halę oraz budynek socjalny powstała nowoczesna hala o długości 108,71 m, szerokości 16,33 m i wysokości 9,45 m, co daje całkowitą powierzchnię 1729,5 m². Jest to pierwsza w Krakowie hala myjni obsługująca tramwaje i autobusy. Warto podkreślić fakt, że myjnia będzie wykorzystywać wodę pochodzącą z opadów deszczowych. Hala jest ogrzewana, dzięki temu będzie funkcjonować przez cały rok niezależnie od warunków atmosferycznych. Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak zamknięty obieg wody, system pozyskiwania wody deszczowej, możliwość obsługi różnych typów pojazdów wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania i zwiększy możliwości obsługi pojazdów. Jednocześnie dzięki tym rozwiązaniom myjnia spełnia wysokie standardy ochrony środowiska.

  W obrębie hali przebudowano układ torowy. Powstał tor tramwajowy tzw. obwodowy, umożliwiający objechanie myjni bez konieczności wjazdu na nią. W nowej hali powstała także część magazynowa i socjalno-biurowa. Dzięki temu poprawiły się warunki socjalne dla pracowników zaplecza i motorniczych. W miejscu wyburzenia pozostałych budynków powstały nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz autobusów. Wybudowana zastała również stacja transformatorowa dla potrzeb ewentualnego ładowania autobusów elektrycznych.

Warto przypomnieć, że stara hala myjni była budynkiem wzniesionym jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Ówczesny projekt nie przewidywał ogrzewania czy zamkniętego obiegu wody, a rozwiązania techniczne, które sprawdzały się w ubiegłym stuleciu zupełnie odbiegały od dzisiejszych wymogów i standardów.

Poza wybudowaniem nowoczesnej hali Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie MPK SA zakupiło także dwa nowoczesne pojazdy techniczne. Jeden z nich to pojazd pomocy technicznej i ratownictwa drogowego. Ważący ponad 25 ton nowoczesny holownik został zbudowany na  podwoziu 4-osiowym o napędzie 8x4.

Będzie wykorzystywany do holowania autobusów uszkodzonych np. w wyniku wypadków drogowych. Dzięki  odpowiedniemu wyposażeniu znakomicie sprawdzi się w sytuacjach, gdy pojawi się konieczność wyciągnięcia autobusów z rowów, np. w okresie zimowym. Pojazd oprócz standardowego holowania na holu sztywnym, posiada urządzenie do holowania autobusów i pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t za podniesioną oś na wysięgniku holowniczym.  Z tego powodu pojazd będzie bardzo pomocny do holowania autobusów z uszkodzonym układem kierowniczym, czy zablokowanym kołem. Udźwig wysięgnika holowniczego przy maksymalnym wysunięciu na długość 3,8 m to 10 ton.

Holownik wyposażony jest także w dwie wciągarki – główną o uciągu 22 700 kg oraz  pomocniczą o uciągu 15 900 kg. Moc wyciągarek w połączeniu z pracą ramienia głównego pozwala na wyciągnięcie autobusu z każdej opresji. Ponadto holownik posiada agregat prądotwórczy, sprężarkę, poduszkę powietrzną do podnoszenia autobusów, podnośniki hydrauliczne do podnoszenia autobusów, zestaw oświetlenia o dużej wydajności na wysuwanym pionowo wysięgniku do oświetlenia miejsca pracy, zestaw do zabezpieczenia miejsca naprawy lub wypadku. Obsługa urządzeń może być wykonywana za pomocą drążków sterujących w komorze sterującej lub za pomocą pilota.

Drugi pojazd to specjalistyczny żuraw samochodowy przeznaczony do usuwania skutków m.in. wykolejenia tramwajów oraz holowania tramwajów. Zdecydowanie ułatwi wstawienie wagonu na tory w sytuacji, gdy wykolei się środkowy wózek w tramwaju. Szynowy układ jezdny pozwala na jazdę pojazdu zarówno po jezdni, jak i torowisku tramwajowym. W przypadku poruszania się po szynach prędkość pojazdu to 7-10 km/h.

Pojazd ma trzy osie, waży prawie 26 ton, jest długi na 12 metrów i ma szerokość 2,6 m. Jest wyposażony w dwie kamery umożliwiające obserwację obszaru otoczenia wózków torowych na ekranie wyświetlacza. Dwie piasecznice umieszczone w pobliżu kół napędowych tylnych wózków torowych ułatwiają ruszanie pojazdu w warunkach zmniejszonej przyczepności (np. w przypadku oblodzenia szyn).

Pojazd wyposażony jest w żuraw, układ jazdy po szynach tramwajowych oraz dwie skrzynie ładunkowe z wyposażeniem umożliwiającym usuwanie skutków m.in. wypadków z udziałem tramwajów.

Galeria

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.